Szczegóły artykułu

Wszystko o technice malarstwa olejnego

2015-07-01 Nowinki ze świata sztuki

Wszystko o technice malarstwa olejnego



Olej jest materiałem, który użyty samodzielnie ma tendencję do złego starzenia się, z tego powodu, zastosowanie odpowiedniego medium jest niezbędne dla jego ochrony, konserwacji.

Tłuste na suche

Ważne jest, aby przestrzegać tej reguły: jeśli chcesz malować na warstwach, dolna warstwa powinna być mniej obfita niż średnie, natomiast górne warstwy powinny być bogatsze aby stworzyć bardziej jednolitą całość. Zaleca się rozpoczęcie pracy z kolorem bardzo rozcieńczonym naftą lub terpentyną do odświeżenia i poprawienia, a następnie grubszych warstw bardziej skoncentrowanych. Zastosowanie farby akrylowej i winylu jako bazy można wziąć po uwagę, gdyż farby olejne dobrze by przylegały, ale z drugiej strony nie jest to możliwe, ponieważ łamałoby zasadę "tłuste na suche".

Farby olejne występują w szerokiej gamie pigmentów, które pomiędzy sobą mogą mieć problemy ze zgodnością co jest bardzo ważne, aby znać ich charakterystykę. W ten sam sposób należy podejść do rozważenia i uwzględnienia współczynnika odporności kolorów na działanie światła co jest niezbędne dla dobrej konserwacji pracy. Ważne jest nałożenie na ostatnią warstwę powłoki z werniksu co daje jej dodatkową ochronę.

Werniksowanie
werniks
Po krótkim okresie suszenia można nałożyć warstwę werniksu. Całkowite schnięcie warstw powierzchni obrazu trwa około roku. Można przekazać ostateczną warstwę werniksu po wcześniejszym dokładnym odkurzeniem pracy. Powłoka końcowa spełnia tutaj podwójną rolę: ochrona przed kurzem, porysowaniem, itp. oraz nadaje malowidłu jednolity połysk.


Dlaczego warto wybierać farby olejne przed innymi rodzajami farb?
farby olejne
Farby olejne są jednym z wielkich mediów klasycznych. Były wykorzystywane przez setki lat i przetrwały próbę czasu z wielką wytrzymałością i niezłomnym kolorem.

Oleje są ukochane przez artystów z wielu powodów. Oferują one dużą uniwersalność. Oleje mogą być bardzo nieprzezroczyste, lub mogą być rozcieńczone rozpuszczalnikiem do różnych poziomów przejrzystości. Mają wolny czas suszenia, podczas którego ich kolory nie zmieniają się, co pozwala artyście na przerobienie, poprawianie, a nawet zeskrobać farbę z wybranych obszarów.


Z czego są wykonane farby olejne?

Farby olejne składają się z zawiesin pigmentów w spoiwie, zazwyczaj z oleju lnianego. W zależności od producenta, mogą być dodane inne składniki, takie jak stabilizatory.

Jakich pędzli używać do farb olejnych?

pędzle do farb olejnych

Może być stosowany szeroki zakres pędzli. Od włosia naturalnego, syntetycznego poprzez szczecinę, pędzle są indywidualną decyzją artysty. Eksperymentując z różnymi pędzlami, każdy artysta może znaleźć te, które odpowiadają jego potrzebom.

Tradycyjne pędzle do malarstwa olejnego mają długie uchwyty, takie, że artysta może pracować w pewnej odległości od płótna. Włosy są ogólnie mocniejsze i sztywniejsze niż w przypadku pędzli do farb akwarelowych. Szpachle malarskie są również bardzo przydatnym narzędziem do mieszania i / lub nakładania farb olejnych na płótno.

Jak czyścić pędzle z farby olejnej?

Czyszczenie pędzli jest bardzo ważnym krokiem w zapewnieniu im dłuższego życia. W przypadku farb olejnych, pędzel należy dokładnie zmyć począwszy od rozpuszczalników i szmat. Gdy pędzel jest dość czysty od rozpuszczalnika należy wypłukać szczeciny w słoiku (ze szkła albo z tworzywa sztucznego) w odżywce do pędzli lub zwykłym szamponie do włosów. Raz jeszcze porządnie wypłucz pędzel i wyciśnij wodę. Pędzle suszymy włosiem w dół aby uniknąć przedostania się wody na uchwyt, ponieważ woda może poluzować uchwyt i okucie. Suche włosia szczotki mogą być przechowywane w słoiku, lub płasko. Dostępne są również specjalne pojemniki do przechowywania.

Jaki rodzaj płótna lub innego materiału powinien być stosowany do farb olejnych?
płótna malarskie
Do malarstwa olejnego możemy stosować lniane lub bawełnianie płótno, drewniane podłoże takie jak panele czy deski oraz gruby sztywny papier. Ważne jest, aby wytrzymywał ciężar nałożonych farb.

Przygotowanie podobrazia jest bardzo ważne aby farba mogła dobrze przylgnąć. Istotne jest oddzielenie farby od wsparcia aby nadać płótnu sprężystość i sztywność a przy okazji uszczelnimy jego strukturę, to za pomocą kleju kostnego lub roztworu żelatyny. Następnie gruntowanie czyli nałożenie gesso. Prawidłowo nałożony grunt malarski to dwie warstwy, pionowa i pozioma. Gesso szybko wysycha przywracając elastyczność . Teraz już możemy spokojnie nakładać farby olejne nie martwiąc się o przyczepność. Istnieją różne rodzaje gesso, w zależności od efektu jaki chcemy uzyskać warto wybrać kolor podkładu według własnych upodobań.

Co oznaczają techniki pośrednie (direct) i bezpośrednie( indirect) w malarstwie olejnym?

Istnieje wiele różnych sposobów aby malować, ale dwa najczęściej używane z nich to tradycyjny (pośrednie malarstwo), powolny i kontrolowany sposób. Ta metoda często wykorzystuje tonujący podkład jako podstawę obrazu, zazwyczaj w szarym (grisaille) lub brązowym (bistr) w kolorze. Jest również cięższa i bardzo pracochłonna. Tutaj artysta stosuje wiele warstw farby dostosowując ich przejrzystość to tworzenia różnych efektów. Nakładane na siebie warstwy muszą wcześniej dokładnie wyschnąć aby uniknąć mieszania się barw. Artysta stosując tę metodę tworzy głębię i modyfikuje barwy tak aby cieniować powstały efekt. Kolory przy zastosowaniu tej metody zwykle wprowadzają większą jasność i bardziej świetliste odcienie niż te, które można osiągnąć w przypadku metody bezpośredniej. Z powodzeniem można użyć w tej metodzie akrylowego gesso zwłaszcza jeśli chcemy przyśpieszyć cały proces powstawania obrazu.

Natomiast metoda „mokro na mokro” (bezpośrednie malarstwo) oznacza, że stosuje się jedną warstwę bezpośrednio na podkładzie ( na gesso). Obraz jest gotowy gdy jest wciąż mokry. Plusem stosowania tej techniki jest to, że można skończyć obraz za jednym podejściem i nie wymaga czasu przy dodawaniu kolejnych warstw. Malarstwo to często określane jest jako „alla prima” – za pierwszym razem. Bardzo często pozostawia wyraźne ruchy pędzla tworząc efekt spontaniczności i chropowatości.

Technika "Impasto"

Jest to technika polegająca na nakładania farby grubą, wypukłą warstwą przy użyciu pędzla lun szpachli. Konkretnie jest to grube teksturowanie tak aby powstałe znaki nakładania pozostały widoczne. Należy jednak zachować ostrożność w tej metodzie, ponieważ grube warstwy farby mają tendencję do kruszenia się kiedy wyschną. Najlepiej wprowadzić małą część obrazu tą techniką aby uzyskać najlepszy i najciekawszy efekt.

Jak mogę chronić gotowy obraz olejny?

Skończony obraz powinien zostać pokryty lakierem ochronnym (werniksem). Jednak całkowite wyschnięcie trwa od sześciu miesięcy do roku po czym należy zastosować tę warstwę wykończenia. W międzyczasie artysta powinien przechowywać swoje prace w wolnym pyłu ale niezbyt ciemnym miejsc do składowania.

Czy mogę zachować pozostałości farb olejnych i wykorzystać je później?

Gdy farby olejne rozpoczną proces suszenia, zaczynają tracić zewnętrzną powłokę, tracą trochę kleju i właściwości suszenia a to nie może być odzyskane.

Ale przedstawiamy trzy wskazówki zapewniające dłuższą żywotność farb, aby zachować resztki i wykorzystać je później:
1.Spróbuj przenieść resztki farby na pasek szkła, a następnie zanurzyć je w wodzie.
2.Pokryj farby ściśle folią, tak aby wykluczyć powietrze.
3.Całą paletę farb owiniętych folią umieść w zamrażarce.